Abordarea pozitivă

da si plus

Împrejurul nostru la serviciu, pe stradă, acasă, la școală, în magazine, peste tot lumea vorbește. Toți văd lucruri, povestesc ce li s-a întâmplat, ce au citit, ce au ascultat la radio, ce le-a spus vecinul…Urmăriți o conversație a cuiva timp de 5 minute și notați câte cuvinte și expresii negative folosește. Veți fi uimiți! De ce? Pentru că veți număra multe. Exprimarea în cuvinte și expresii negative arată că la bază stă o gândire negativă iar de aici și până la atitudinea războinică, escaladarea situației și strigarea primelor cuvinte răstite nu mai e mult. Azi așa, mâine așa, trec anii și se formează deprinderile, obișnuințele, automatismele de același tip: negativ. Consecința directă a acestui tip de comportament este o puternică insatisfacție, o stare de tensiune permanentă, frustrare, relații nesatisfăcătoare și de aici scăderea încrederii de sine. Efectul este extrem de molipsitor pentru cei apropiați și tocmai din acest motiv consider că trebuie să facem ceva.

Păi ce e de făcut? Întâi și întâi să recunoaștem că avem o problemă legată de acest tipar negativ de gândire și exprimare, de abordare și de rezolvare a problemelor. Apoi să facem pasul cel mai important spre schimbare. Punem totul pe plus și o luăm cu tupeu de la capăt!

Ușor de spus…și de făcut! Începem cu pași mici.sigla-RT.png

Hai să luăm de exemplu modul în care ne adresăm cuiva apropiat , din familie sau din cercul de prieteni, atunci când vrem să le spunem ceva mai puțin plăcut. Aș fi putut scrie ” când vrem să le spunem ceva neplăcut” dar am ales deja o exprimare pozitivă. Suntem deci în situația în care copilul sau soțul/soția nu și-a făcut bine una din sarcinile casnice care îi revin și pentru că asta afectează serios pe toată lumea trebuie să le spunem acest lucru. În varianta negativă ar putea suna cam așa: – Dragamea/dragul meu nu ți-ai făcut cum trebuie treaba….și sunt foarte nemulțumit/nemulțumită de acest lucru extrem de neplăcut care ne afectează pe toți!

Sunt  3 expresii negative într-o frază. Dacă vă puneți în rolul celui certat veți simți imediat câtă presiune pune acest stil de exprimare în plus, peste situația și așa dificilă.

În varianta pozitivă însă iată cum poate să fie atenționată persoana care a greșit:

– Draga mea/dragul meu am sperat să găsesc rezolvată chestiunea …. La urma urmei e atât de importantă pentru noi toți încât odată soluționată ne-ar asigura confortul pentru mult timp!  Câte expresii negative am folosit?  Zero ( ați spus cumva nici una? adică negativ? :D).

Observați vă rog, la fel punându-vă în rolul celui atenționat, că  presiunea pusă de data asta în cuvinte este cu mult mai mică. Dacă analizați atent, a fost transmis același mesaj.

Putem face acest exercițiu peste tot în activitatea noastră zilnică. Prin efortul de a spune lururile neplăcute folosind expresii pozitive , ne disciplinăm singuri. Prin repetare ne schimbăm obișnuințele, ne debarasăm de atitudinea negativă, de gândirea și expimarea cu NU, ne eliberăm de o cantitate foarte importantă de stress. Făcând asta îi molipsim de DA și + și pe ceilalți.

Ce spuneți merită să testați? Aștept un comentariu prin care să-mi spuneți cum a funcționat pentru voi!

%d blogeri au apreciat: