Am primit feedback, ce mă fac cu el?!

omulet ganditor

inimi-albastre2.png

La atelierul 3 al Porţiei de Coaching, care a fost dedicat limbajului non-verbal s-au iscat discuţii interesante atunci când am adus în context reacţia la feedback. Mulţi dintre cei prezenţi acolo am recunoscut deschis că nu ne face plăcere să primim mesaje critice. Însă imediat am completat cu faptul că DA, un mesaj de corectare corect formulat şi livrat este benefic. De aici însă şi pănă la a găsi acel beneficiu ascuns în feedback trebuie mai întâi înghiţită găluşca. Cum o fi el, pozitiv dar mai ales dacă e negativ, este greu de gestionat, dar e clar că se poate.

Am deschis cutia Pandorei vorbind despre autosabotare şi una dintre posibilele ei cauze – feedback-ul. Mi se pare firesc să continui cu o modalitate de abordare a cauzei cu pricina. Articolul precedent despre feedback a arătat ce este şi cum se acordă el în mod neutru, astfel că voi scrie în cele ce urmează despre cum se poate primi un mesaj de corectare, mesaj critic, critică constructivă, … sau cum am mai putea zice pe româneşte. (Apropo de asta, vă rog să mă ajutaţi să găsim o traducere cât mai adecvată pentru mult prea folositul termen englezesc).

Am primit feedback, ce ne facem cu el?!  Dincolo de starea emoţională perturbată pe care o trăim imediat, avem două variante: îl ignorăm şi ne asumăm asta, îl acceptăm şi tot ne asumăm. Asumarea e musai inclusă, chiar dacă nu o recunoaştem întotdeauna. Varianta cu ignore e clară, râmâne în decor. Alegem varianta accept şi….

Perspectiva nouă adusă de coaching asupra acestui tip de problemă interioară, gestionarea feedback-ului primit, este aceea de a avea o atitudine deschisă. Faptul că am primit un mesaj de corectare ne produce un val de emoţii care ne poate distorsiona gradul de înţelegere a informaţiei respective. Ştiind şi acceptând acest lucru ca fiind firesc, putem face o chestie faină ca să acordăm timp emoţiilor să se aşeze înapoi în matca lor. Găselniţa este să ne mutăm voit concentrarea de la ceea ce simţim, la ceea ce s-a spus în şi dincolo de cuvinte. La mesajul sec. Câteva întrebări de genul următor pot fi de mare ajutor: Ce e de corectat? Cum aş putea să o fac? Cât de mare e deranjul făcut? Cum să elimin acest tip de eroare pe viitor?  Analizând cât putem de obiectiv procesul şi rezultatul său nemulţumitor avem timpul necesar să ne liniştim iar la final ştim în ce măsură feedback-ul primit ne e folositor.

Tot coaching-ul aduce perspectiva de privi mesajele de corectare ca pe nişte resurse, ocazii de îmbunătăţire a modului nostru de a gândi, exprima, acţiona (după caz). Prin asta ne acordăm oportunitatea de a ne dezvolta, schimbând lucrurile în bine. În plus avem sprijinul demn de încredere al celui care ne dă feedback. Coach-ul este acolo fix ca să ofere siguranţă, încredere, motivare, energie, sprijin pe durata procesului de autoanalizare, de înţelegere a opţiunilor, de identificare a primilor paşi, de realizare a transformării, de confirmare a faptului că DA ai reuşit, de a te recunoaşte pe tine omul nou care ai devenit, la finele unui program de coaching.

%d blogeri au apreciat: