Presupuneri și confuzii în comunicare (4)

Deși mai sunt destule alte situații despre care se poate scrie/vorbi pe aceeași temă – presupuneri și confuzii în comunicare, aleg să mai dezvolt în continuare doar una singură. Celor care doresc să recapituleze sau să parcurgă primele mele articole, le va fi ușor să dea un click aici pentru celelalte (1) , (2), (3) postări .

Când suntem implicați într-o activitate se poate să uităm/ignorăm importanța buclei de răspuns – feedbackul. Nu mă refer aici la mesajul de critică constructivă pentru că uneori și aceluia tot feedback i se mai spune… Mă refer la acea scurtă remarcă pe care o face ascultătorul și prin care dă de înțeles vorbitorului, că l-a auzit.

Exemplificare

Un EL dorește să organizeze o seară frumoasă acasă, și îi spune EI la telefon despre ideea lui de a vedea un film și să comande pentru cină pizza cu livrare la domiciliu. EA drăguță și plăcut impresionată de inițiativa lui, acceptă propunerea imediat cu râsete promițătoare. EL îi spune să sune EA la pizzerie iar filmul îl vor alege împreună după ce ajung acasă, după care închide telefonul. Toate bune și frumoase…

Seara vine cu emoții frumoase pentru EA, deoarece așa se întâmplă mai mereu când EL face un plan care să îi implice pe amândoi. Timpul este scurt, EA se agită ca să pregătească o atmosferă plăcută și să se împrospăteze pentru întâlnirea cu EL. EL deja sună la ușă și EA s-a topit toată de bucurie… EL a venit direct acasă, gândindu-se la EA și la seara frumoasă care va urma dar și la pizza caldă pe care o găsi pe masă. Doar că…EA a uitat să facă comanda.

EL s-a posomorât..în casă nu miroase a pizza caldă…EA sare imediat pe telefon și sună doar că livrarea va dura o oră. Acum urmează două scenarii: cel pesimist – în care se lasă cu ceartă în cuplu – nu îmi place. Scenariul optimist  mă atrage mai tare deoarece în această variantă, seara nu e compromisă total. Neplăcerea putea fi evitată printr-un proces complet de comunicare.

Dar ce anume a lipsit din comunicarea lor?

EA nu a furnizat bucla de răspuns, mai pe românește  nu a spus în clar – ok, atunci comand eu pizza. Poate că EA din cauza emoțiilor firești pentru o femeie în acel context, a uitat sau poate că nici nu a auzit bine partea aceea de convorbire.

EL nu a făcut verificarea faptului că mesajul lui a ajuns la ascultător, în forma dorită de el – vorbitorul. Cu alte cuvinte la finalul convorbirii telefonice, EL trebuia să verifice/întrebe: Draga mea, comanzi tu pizza pentru diseară? În acest caz chiar dacă EA nu a fost atentă de la început, ar fi înțeles și ar fi dat un răspuns.

Când e vorba despre o discuție față în față, bucla de răspuns se poate furniza și prin mișcarea capului ( da sau nu, după caz). Doar că asta la telefon nu se vede 🙂 și din acest motiv trebuie făcută vocal. De multe ori  uităm să efectuăm aceste etape de închidere a unei conversații și în plus facem  și presupunerea că ascultătorul a auzit, a înțeles și va face ce i-am comunicat. Sunt convinsă că ați avut surpriza să constatați că fie a înțeles pe dos, fie nu a auzit complet, fie a uitat…

Furnizarea buclei de răspuns și verificarea sunt esențiale în comunicare

Închiderea buclei de către ascultător are dublu rol: de a arăta vorbitorului că a fost auzit și simultan ascultătorul conștientizează ce are de făcut.

Verificarea de către vorbitor a faptului că mesajul său a fost recepționat așa cum a dorit să îl transmită, are dublul rol: de a fixa modul cum se va derula acțiunea despre care s-a discutat și simultan de a conștientiza vorbitorul asupra felului în care a transmis mesajul ( corect și eficient sau mai puțin…). În funcție de acești doi pași de finalizare a unei conversații, se va încheia sau se va relua/completa/corecta procesul de comunicare care a avut loc.

 

%d blogeri au apreciat: