Una dintre cauze e feedback-ul

feedback

inimi-albastre2.png

Cu articolul meu precedent am deschis o tematică ofertantă pentru discuţii, cu care de fapt vreau să vă provoc la opinii şi la o viitoare porţie de coaching (planificat pentru ultima săptămână din luna noiembrie, voi da detalii cât de curând).  În articolul de astăzi şi cele care îi vor urma, voi aborda câteva dintre cauzele autosabotării, aşa cum le văd eu.

Una dintre cauzele care au generat şi întreţin fenomenul de autosabotare este modul în care s-a reflectat asupra noastră feedback-ul  primit de-a lungul timpului. Altfel spus una dintre cauzele autosabotării este percepţia personală pe care am atribuit-o observaţiilor critice primite. Termenul este mai întâlnit sub denumirea sa din limba engleză feedback şi este foarte des folosit în limbajul nostru curent, scris şi vorbit. Poate chiar prea des.

Am încercat să mă gândesc înapoi, la cât mai multe situaţii în care am primit critici şi să mi le amintesc. Am reuşit să reactivez doar acele situaţii în care am primit critici constructive, care au fost formulate şi mi-au fost vorbite în asemenea mod, încât am înţeles ce era de corectat, primind totodată şi încurajarea că sunt pe drumul bun. Criticile negative, cu calificative ataşate nu mi le amintesc (ce bine!),  însă felul în care m-au făcut să mă simt unele dintre ele, a lăsat urme.

Abia mai târziu în viaţă, am învăţat din teoria comunicării şi din cursurile de coaching ce este de fapt feedback-ul, ce rol are şi cum se dă/primeşte corect. Abia acum înţeleg cu adevărat de ce practicăm autosabotarea de tipul: nu sunt destul de bun, nu o sa-mi iasă, o să mă fac de râs dacă vorbesc în public, mi-a spus mie odată  X că n-a fost bine, nu mai vreau să păţesc la fel,…etc.

Iată în cuvinte simple ( sper eu şi clare) o definiţie a feedback-ului: Este o modalitate de a informa o persoană cu care lucrezi/interacţionezi, că o parte din acţiune s-a desfăşurat altfel decât de obicei (sau decât era planificat) şi acest fapt a afectat rezultatele aşteptate. Asta v-a afectat şi pe el dar şi pe tine ( cel care dă feedback).  De ce ne trebuie feedback, care e scopul acestei comunicări? Feed back-ul este furnizarea (alimentarea cu) unui răspuns, ca urmare a derulării unei acţiuni. El are în vedere modificarea acelei componente, acelui ceva care nu a funcţionat în parametrii doriţi, planificaţi. Totodată mesajul de feedback are în vedere persoanele implicate, respectiv cel care face comunicarea, cel/cei care o primesc.

Am ales intenţionat să mă exprim în termeni tehnici şi impersonali pentru a atrage atenţia asupra faptului că feedback-ul se referă la proces, în timp ce oamenii implicaţi în aceste procese (activităţi)  ar trebui să fie informaţi prin critici constructive.

Din perspectiva unui coach, feedback-ul se face printr-o comunicare succintă care arată clar faptele şi impactul lor asupra acţiunii, a celor implicaţi. Marele plus este că aduce o încurajare pentru cei care au de făcut schimbări şi îi sprijină ca să le ducă cu bine la îndeplinire. Ce rezultă? Un proces îmbunătăţit, oameni care s-au adaptat fără resentimente şi care au înţeles că a fost benefic pentru ei şi evoluţia lor. Pe viitor aceşti oameni nu vor mai avea teamă de feedback, vor şti să îl fructifice ca pe o oportunitate de dezvoltare. Şi foarte important este că vor învăţa să separe un feedback corect şi constructiv acordat de unul cauzator de sechele (autosabotare).

%d blogeri au apreciat: